FLESZ - Wchodzą w życie podwyżki dla nauczycieli
Krakowskie Biuro Festiwalowe to największa w mieście instytucja kulturalna. Została powołana ponad 20 lat temu. Organizuje i koordynuje liczne krakowskie festiwale. Działa na styku kultury, biznesu, turystyki, edukacji, czasu wolnego itp.
Skąd decyzja o zmianie logotypu?
- KBF, tak jak każda rozwijająca się organizacja, zmieniając się i rozszerzając zakres swojej działalności, musi komunikować się z beneficjentami, klientami oraz partnerami w sposób odpowiadający aktualnym trendom rynkowym oraz oczekiwaniom odbiorców swoich działań. W związku z tym już w 2019 roku rozpoczęto prace nad przeprowadzeniem kompleksowego procesu rebrandingu - tłumaczy Michał Zalewski, rzecznik prasowy tej miejskiej instytucji.
Proces zakończył się zgodnie z planem w lipcu 2020 roku. Wdrożenie odbyło się w sierpniu.
Co o nowym logo KBF i wydaniu ponad 90 tys. zł sądzą miejscy radni? Zapytaliśmy o to Tomasza Darosa, przewodniczącego Komisji Promocji i Turystyki Rady Miasta Krakowa. - W tej dyskusji ważne są dwa aspekty. Po pierwsze: czy umowy, związane ze zmianą m.in. logotypu, zostały podpisane przed pandemią, czy w jej trakcie. Jeśli przed, a za ich zerwanie KBF musiałby płacić kary, trudno się dziwić, że nie zapadła decyzja o wycofaniu się z ich realizacji - zauważa Daros.
Trzeba też jego zdaniem wziąć pod uwagę, kto faktycznie zapłacił za stworzenie nowego logo. - Czy były to pieniądze bezpośrednio z budżetu gminy czy od sponsorów? Jeśli były to środki zewnętrzne, to w przypadku zerwania umów one by i tak do miejskiej kasy nie trafiły - zauważa radny.
Dziś kluczowa decyzja dla Krakowa! Wszystko będzie jasne
Tomasz Daros zastanawia się jednak, czy aby na pewno zmiana loga była konieczna. - Czasami odświeżenie jest korzystne dla marki. Kraków też kilkukrotnie uaktualniał logotypy, to zawsze wiąże się z kosztami. Pytanie, jakie to da efekty komercyjne dla KBF. To trudne do oszacowania, szczególnie w tych trudnych czasach, kiedy zmagamy się z koronawirusem - dodaje Daros. - Mam nadzieję, że wydane pieniądze sprawią, że marka KBF zostanie odświeżona, ale przede wszystkim że będzie się to wiązać z wygenerowaniem zysków, które w tych trudnych czasach są bardzo potrzebne - kwituje radny.
W Krakowskim Biurze Festiwalowym tłumaczą, że pieniądze, które zostały przeznaczone na to zadanie, uwzględniono w budżecie na rok 2019, a zaplanowano już w 2018 roku. Zostały wydane zgodnie z pierwotnym planem. - Koszt realizacji wyniósł: 94 800 zł. Kwota ta została przeznaczona na współpracę w okresie 10 miesięcy z siedmioma członkami zespołu projektowego agencji zewnętrznej, wybranej w drodze rozeznania rynku - wylicza Zalewski.
Pieniądze nie pochodziły z gminnej kasy, a „od mecenasów komercyjnie pozyskanych z rynku”.
Nowe logo przygotowało Studio Otwarte, które pracowało również dla Narodowego Teatru Starego im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie czy Akademii Sztuk Teatralnych - w ich przypadku również chodziło o stworzenie systemu identyfikacji wizualnej.
Michał Zalewski dodaje, że prace projektowe, m.in. nad zmianą loga, rozpoczęto już w październiku 2019 roku, czyli przed pandemią koronawirusa. - Wobec rozpoczęcia wydatkowania środków, podjęto decyzję o kontynuowaniu prac, nie zaś o przerywaniu lub zawieszeniu realizacji w połowie procesu (marzec 2020 roku), co wiązałoby się z niegospodarnością oraz brakiem finalizacji procesu rebrandingu, który został zabudżetowany w 2019 roku oraz zaplanowany jeszcze w 2018 roku - kwituje rzecznik Krakowskiego Biura Festiwalowego.
Rzecznik dodał: - Rebranding to nie tylko zmiana logotypu - to całościowy proces zmiany komunikacji marki, zarówno na poziomie wizualnym oraz tekstowym. Do tej pory powstało już ponad 120 różnych projektów graficznych zgodnie z nowym systemem identyfikacji wizualnej, które są sukcesywnie wdrażane lub już zostały wdrożone (kolejne projekty są cały czas realizowane w oparciu o nowe wytyczne oraz rozwiązania), a także nowe teksty czy opisy, które są dostępne na naszej stronie, a także które będą prezentowane w odniesieniu i w kontekście wszystkich innych, ponad 70 marek, którymi KBF opiekuję się, zarządza, których jest partnerem, twórcą, współtwórcą, partnerem, patronem lub operatorem.
Prace za ponad 90 tys. zł obejmowały w skrócie m.in. przygotowanie projektów nowych plakatów ze zmienionym logo oraz wizytówek dla pracowników.
- Oto najdziwniejsze nazwy polskich wsi. W niektóre aż trudno uwierzyć
- Plaża jak nad morzem! Tłumy na nowym kąpielisku w Małopolsce
- Przedpremiera nowego katalogu IKEA 2021. Czym zaskoczy?
- Prywatny inwestor chce wybudować w Krakowie pięć linii metra
- Trasa Łagiewnicka: Trwa budowa tuneli [ZDJĘCIA]
- Kraków. Co z tą przebudową Krakowskiej jest nie tak?
